Inovasi yang berbentuk metode dapat
memberi kesan kepada penambahbaikan, meningkatkan kualiti pendidikan dan mampu
menjadi alat atau cara baru dalam mengatasi masalah yang dihadapi dalam bidang
pendidikan. Melalui inovasi, kaedah pembelajaran yang baru dalam melaksanakan proses
Pembelajaran dan pengajaran (PdP) dapat membantu untuk meningkatkan
keberkesanan dalam pembelajaran. Tambahan lagi, inovasi dalam aspek teknologi
juga perlu diambil kira agar dapat membantu untuk meningkatkan kualiti
pendidikan. Penggunaan teknologi seperti i-think, Frog-VLE dan sebagainya mampu
mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih kondusif dan efektif. Antara faktor-faktor
yang mempengaruhi inovasi dalam pendidikan ialah
1) Guru
Guru merupakan individu yang menjadi
tunjang dalam pelaksanaan pendidikan. Kewibawaan guru adalah sangat penting
menentukan kelangsungan proses pengajaran dan pembelajaran sama ada di dalam
mahupun di luar kelas. Guru harus bijak dalam mendorong murid untuk mencapai
objektif dalam pelajaran. Seorang guru yang berkaliber seharusnya mahir dalam
menguasai material pembelajaran, menggunakan kaedah yang sesuai dengan objektif
pelajaran dan memiliki kemahiran interpersonal yang baik.
Oleh hal yang
demikian, guru perlu seharusnya melibatkan diri dalam merangka atau merancang inovasi
dalam pendidikan. Pelaksanaan yang diikuti dengan penilaian inovasi yang
dilakukan adalah sangat penting bagi memastikan inovasi tersebut berjaya
dilaksanakan. Hal ini adalah sangat penting kerana tanpa melibatkan guru dalam
proses merangka inovasi dalam pendidikan di sekolah, mereka akan menolak
inovasi yang diperkenalkan kepada mereka. Hal ini demikian kerana apabila
sesebuah inovasi dilakukan tanpa melibatkan para guru, mereka akan menganggap
inovasi ini sebagai sesuatu yang menyusahkan dan mengganggu mereka dalam
menjalankan tugas mereka sebagai pendidik. Oleh itu, inovasi dalam pendidikan
seharusnya mengutamakan penglibatan guru itu sendiri kerana mereka lebih faham
prospek dalam bidang yang mereka ceburi.
2) Murid
Sebagai tumpuan utama dalam bidang
pendidikan, murid mempunyai peranan yang sangat dominan. Dalam sesi pengajaran
dan pembelajaran, murid dapat menentukan keberhasilan sesuatu sesi PdP melalui
kecerdasan murid, pengalaman, keinginan dan komitmen yang timbul dalam diri
mereka tanpa paksaan. Hal ini berlaku apabila murid-murid juga dilibatkan
terlibat dalam proses merangka inovasi dalam pendidikan walaupun dengan
memperkenalkan kepada mereka objektif pelaksanaan inovasi daripada tahap perancangan
sehinggalah pelaksanaan. Mereka juga harus dijelaskan tentang tanggungjawab bersama
dalam pelaksanaan ini agar inovasi dalam pendidikan dapat berjalan dengan
konsisten.
Peranan murid dalam inovasi pendidikan
adalah sangat penting kerana mereka ialah individu yang menerima pelajaran dan penyampai
ilmu pelajaran kepada rakan-rakannya yang lain. Oleh itu, pengenalan tentang inovasi
dalam pendidikan adalah sangat penting kepada murid agar mereka dapat membantu untuk
memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah.
3) Kurikulum
Menurut Akta Pendidikan 1996, Kurikulum
Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan
kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur
kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan
sepenuhnya dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek serta untuk menanam dan
mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan. Hal
ini menunjukkan bahawa kurikulum di sekolah adalah sangat penting dalam dalam pelaksanaan
inovasi dalam pendidikan.
Oleh
itu, pembaharuan dalam pendidikan perlu sesuai dengan kurikulum sekolah dan
kemudian barulah diikuti dengan pembaharuan dalam pendidikan. Jika hal ini
berlaku, kedua-duanya akan selari dengan aspek-aspek lain dalam pendidikan.
4) Kemudahan
Kemudahan termasuk sarana dan prasarana
pendidikan tidak seharusnya diabaikan khususnya ketika menjalankan sesi
pengajaran dan pembelajaran. Kemudahan di sekolah sudah pastinya akan
mempengaruhi kelangsungan inovasi yang ingin diterapkan. Tanpa wujudnya
kemudahan yang kondusif, pelaksanaan inovasi dalam pendidikan mungkin akan pincang.
Oleh itu, pihak sekolah seharusnya memastikan kemudahan asas berada dalam
keadaan baik agar murid dapat menerima isi pelajaran dalam keadaan yang selesa.
Tidak lupa juga kepada keperluan tambahan lain seperti alat pemancar (projector)
dan tabir putih seharusnya berada dalam keadaan baik agar sesi pengajaran dan
pembelajaran yang menarik dapat dijalankan. Hal ini demikian kerana, menurut
Rogers (dalam Noriati Arashid & Boon Pong Ying, 2009), murid-murid lebih
mudah menerima pembelajaran apabila ancaman luaran berada pada tahap minimum.
5) Lingkup Sosial Masyarakat.
Ketika usaha inovasi dalam pendidikan
dilaksanakan, masyarakat terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam
perubahan tersebut. Mereka mampu membawa sama ada impak positif mahupun
negatif. Hal ini demikian kerana pendidikan itu sendiri adalah untuk mengubah
masyarakat untuk menjadi lebih baik. Tanpa melibatkan masyarakat sekitar, inovasi
dalam pendidikan tidak dapat dijalankan dengan baik malah, mereka mungkin tidak
menyokong sekiranya inovasi yang dilakukan tidak dijelaskan dengan baik kepada
masyarakat. Contohnya sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang
dijalankan oleh Kementerian Pendidikan baru-baru ini mendapat tentangan daripada
segenap masyarakat kerana kurang diberi pemahaman tentang kepentingan PBS itu
sendiri. PBS merupakan satu bentuk pentaksiran yang dilaksanakan di sekolah
secara terancang mengikut prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan. PBS
dikendalikan oleh pihak sekolah dan pentaksirannya dilaksanakan oleh guru-guru
mata pelajaran secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Menurut
John Dewey, pendidikan ialah pembentukan manusia baru melalui perantaraan
karakter dan fitrah dengan mencontohi peninggalan budaya lama masyarakat
manusia. Hal ini menunjukkan kita mempelajari sesuatu berdasarkan sesuatu yang
sudah menjadi kebiasaan. Maka, perubahan dalam kebiasaan adalah sukar diterima
oleh masyarakat. Jadi, mereka seharusnya didedahkan tentang inovasi yang cuba
dilakukan.
No comments:
Post a Comment